CharlottenLöken

Svar på Kommentar

Publicerad 2011-06-21 20:41:00 i

Hej!

Nu blir det ett till inlägg då jag svarar på en läsares fråga. Jag hade igentligen inte tänkt ha dom här inläggen så nära inpå varandra men med brist på någonting annat att skriva + det faktum att det var en så intressant fråga får dom bli direkt efter varann.

Patrick
Frågan: Upplevr du aldrig lolita-looken som sexistisk?
Svar: Jag kan se hur lolita kan verka sexistisk för en person som inte vet så mycket om den. Dock upplever jag den inte som det. Jag har faktiskt alltid tyckt att lolita är väldigt feministiskt. Det är vanligt att kvinnor upplevs som jämlikar till männen, när dom bevisat att dom kan göra "manliga" saker. Detta tycker jag är fel. Då är det fortfarande så att det feminima är sämre än det maskulina. En feminin man är sämre än en maskulin t.ex. En kvinna som har kostym får mer respekt än en kvinna i klänning. Men att klä sig i väldigt feminima kläder och göra feminima saker, och ändå kräva samma respekt som det maskulina, det är sann feminism enligt mig. Men det var inte riktigt det du frågade...
Att klä sig i lolita är alltid ett medvetet val och sällan någonting man tvingas i. Det finns inget med stilen som säger att "det är såhär kvinnor borde se ut" utan istället "det är såhär kvinnor kan välja att se ut".



Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela