CharlottenLöken

Feminism

Publicerad 2011-12-04 22:05:52 i

Hej

Det här hänt ibland att när jag har pratat med folk att dom har sagt saker som ”men hon är en feminist”, som om det vore någonting dåligt. Det här har jag reagerat ganska starkt på, för jag förväntar mig att alla jag känner är feminister. Jag förväntar mig att alla jag känner anser att jag som kvinna är lika mycket värd som en man. För det är innebörden av att vara feminist. Det händer dock att folk förväxlar innebörden med manshatare och bitchig lebb med håriga armhålor.

Och när jag pratar om feminism pratar jag om feminism, vilket inte är tanken att en kvinna kan vara lika bra som en man, utan är lika bra som en man. Och att kvinna, som beter sig som en kvinna, är lika bra som en man. Vare sig jag är Vd eller balettdansös borde jag få lika mycket respekt. Vare sig jag har byxor eller kjol.

Här i Sverige tycker vi speciellt att feminister är jobbiga efter som dom klagar och skriker över någonting som det egentligen inte är så fel på. Kvinnor har det näst intill lika bra som män här i Sverige. Jag tror det ända skillnaden som är kvar är lönefrågan. Istället borde man väl kalla sig equalist, att man vill att diskrimineringen mot både könen ska elimineras. Men problemet med det här sättet att tänka är att det faktiskt finns en värld utanför Sverige. Och där är det inte lika bra för alla.

I Kongo våldtas en kvinna varje halvtimme. Och i Kina dödas eller säljs tjejer vid födseln för att man hellre vill ha pojkar. Visst, någon borde också kämpa för killarnas rätt i samhället, en kille borde få vara dålig på fotboll utan att kallas fjolla, men i jämförelse så tycker jag faktiskt inte det har prioritet. Ledsen killar, men det är min åsikt.

Ingen borde använda ordet feminist som en förolämpning eller ett skällsord. Feminist är en politisk åskådning jag tycker alla ska bära. Och alla borde vara stolta över att bära den. Låt inte extremisterna med sina brinnande behåar och arga röster avskräcka eller påverka er. Ja dom är jätteirriterande, men dom behövs. Dom behövs för att kvinnorna i Kongo en dag ska få pepparspreja våldtäktsmännen i ögonen och för tjejerna i Kina ska få lika mycket rätt till att födas som killarna.

Att få folk att se ordet och åsikten feminism som negativt var ett sista desperat försök av misogynisterna att trycka ner kvinnor, så nästa gång du hör någon använda ordet som en förolämpning säg ifrån. Om inte för din mamma, din syster, din flickvän, eller dig själv om du är kvinna, säg ifrån för kvinnorna i Kongo.

Opinions, I has them.

Ta~ta för now

Kommentarer

Postat av: Moahoa

Publicerad 2011-12-25 13:57:24

Jag beundrar verkligen er som orkar kämpa för det. Jag har inget emt feminister dock ser jg mig inte själv som en. Jag bara tar de som en självklarhet att män och kvinnor har samma värde, men klart jag vet att värden inte alltid håller med mig. Grejen är bara att jag istället för at försöka förändra världen har bestämt mig för att prioritera annat i mitt liv. Så länge det inte stör mig så bryr jag mig inte. Det är själviskt och ine speciellt beundrantsvärt, men det är så jag fungerar ^^;



Så kämpa på för att kom ihåg att ni kommer lyckas eftrsom även om inte alla kämpar m. er betyder det inte att vi är emot er ^^

Postat av: Musiknörden..

Publicerad 2011-12-30 19:31:48

Väldigt bra skrivet! Alltid intressant att läsa dina och andras åsikter :)

Postat av: SaffronSugar

Publicerad 2012-05-05 10:10:02

Bra skrivet! Jag är såklart feminist. Det är verkligen synd att det har blivit ett fult ord! Det behövs verkligen fortfarande, särskilt om man ser hur kvinnor behandlas i media och av sina medmänniskor...

Postat av: Mi

Publicerad 2012-09-18 14:22:11

Moahoa: Att kalla sig feminist betyder inte att man måste förändra världen. Att vara feminist handlar om att tycka att båda könen har lika värde, och att våga stå för det. Det är mer som att säga "Jag är emot rasism", eller antirasist, som det då heter. Om man titulerar sig själv 'feminist' medföljer inget tyngande ansvar. Bara att bethandla människor lika, oavsett kön. Och det ska inte vara något jobbigt med det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela